Grăsimi sănătoase

Grăsimile sunt amestecuri formate din acizi graşi şi glicerol,  solubile în solvenţi organici.  Acestea pot fi:

  • Grăsimi de origine animală – grăsimi solide; excepţie uleiul de peşte care este lichid;
  • Grăsimi de origine vegetală – grăsimi lichide (ulei de floarea soarelui, susan, măsline); excepţie untul de cacao care este solid

"foto via www.wikipedia.org"

 

3.12.2013

Grăsimile mai pot fi clasificate în grăsimi saturate şi grăsimi nesaturate.

Grăsimile saturate conţin acizi graşi saturaţi (nu au legături duble între atomii de carbon), sunt solide la temperatura camerei şi, în general, sunt de natură animală (excepţie uleiul de palmier, uleiul de cocos). Consumul de alimente cu un conţinut ridicat de grăsimi saturate  poate avea un efect negativ asupra sănătăţii.  Aceste grăsimi cresc valorile LDL (colesterol rău) şi scad valorile HDL (colesterol bun), putând determina apariţia aterosclerozei. Ateroscleroza se caracterizează prin îngustarea arterelor datorită depunerii colesterolului pe pereţii acestora.

Grăsimile nesaturate pot fi mononesaturate (au o dublă legătură) sau polinesaturate (au mai multe duble legături). Acestea sunt lichide la temperatura camerei şi, în general, de natură vegetală (excepţie uleiul de peşte). Grăsimile mono sau polinesaturate sunt considerate grăsimi sănătoase deoarece scad valorile LDL şi cresc valorile HDL.

Grăsimile sănătoase: 

Acizii graşi de tip omega 3 sunt cunoscuţi sub denumirea de acizi graşi esenţiali deoarece aceştia nu pot fi produşi în organism. Acizii graşi esenţiali sunt implicaţi în formarea tecii de mielină a neuronilor şi în  producerea de prostaglandine (substanţe asemănătoare hormonilor), responsabile de o serie de efecte pozitive asupra organismului.  Datorită acestor proprietăţi putem afirma că acizii graşi de tip omega 3 împiedică formarea plăcilor de aterom, scad tensiunea arterială, ameliorează inflamaţiile, cresc imunitatea, îmbunătăţesc procesul de învăţare, ameliorează stările depresive şi îmbunătăţesc puterea de concentrare.

Acidul gama linoleic  este considerat un acid gras de tip omega 6. A fost izolat pentru prima dată din seminţele de Evening Primrose (Luminiţa de seară). Aceşti acizi alungă depresia, îmbunătăţesc memoria, reduc inflamaţiile şi menţin sănătatea pielii.

Surse de acizi graşi omega 3:  seminţe de in, dovleac, nuci, macrou, hering, sardine, seminţe de floarea soarelui, susan.

Surse de acizi graşi omega 6: avocado, nuci, seminţe de dovleac, seminţe de in.

Consumul zilnic de grăsimi saturate nu trebuie să fie mai mare de 10% din totalul de calorii.

Alexandra Găinuşă

Consultant Walmark

Comentarii

comentarii: 0 | ultimul: 1.1.1 0:00:00

Alătură-te discuţiei

Meniu principal

Caută

Caută

Coşul de cumpărături
Identificare
Ĩnscrie-te în CSW
x

Ai uitat parola?

Ĩnscrie-te în CSW

Login prin Facebook

APEL GRATUIT
0 800 800 279
L-V: 8:30-17:00
Vino cu noi pe Facebook