Memoria

Memoria reprezintă o activitate prin care se stocheaza informaţiile pe care o persoană le-a  auzit, văzut sau învăţat. După criteriul timpului putem clasifica memoria în 2 tipuri, acestea păstrând informaţiile în mod diferit.

"foto via www.sxc.hu"

 

5.12.2013

Memoria de scurtă durată este responsabilă de stocarea informaţiilor pe termen scurt. Informaţiile memorate pe termen scurt sunt acumulate în mod conştient şi stocate pe o perioadă scurtă (câteva minute). Memoria pe termen scurt tinde să scadă odată cu înaintarea în vârstă.

Memoria de lungă durată se referă la stocarea continuă a informaţiilor. Memoria pe termen lung poate dura de la câteva săptămâni până la câteva decenii. Unele din informaţiile astfel acumulate pot fi uşor de reamintit, altele mai dificil. 

Capacitatea de memorare scade în timp şi depinde de 3 etape: codare, stocare, reactualizare. Acesta este un proces spontan sau treptat. Amintirile vechi sunt primele care se pierd. De cele mai multe ori acest lucru se datoreaza condiţiilor de stres, oboseală sau vârstei înaintate.

Foarte multe persoane de peste 40 de ani se confruntă cu probleme de uitare. Fie că uită aniversările prietenilor sau lista de cumpărături,  în timp acest lucru ajunge să afecteze viaţa de zi cu zi. Multe din aceste schimbări sunt normale, şi nu un semn al unei afcţiuni cerebrale.

Pentru  a îmbunătăţi atenţia şi capacitatea de memorare putem urma câteva sfaturi simple.

Somn – un somn bun permite creierului să proceseze informaţiile din timpul zilei. Lipsa somnului afectează vigilenţa şi memoria. Pentru a permite creierului să se refacă sunt necesare între 7 şi 9 ore de somn în fiecare zi. 

Nutriţie – creierul nu poate funcţiona corespunzător fără câteva substanţe nutritive esenţiale (vitamine, minerale, grăsimi, etc). Se recomandă consumul alimentelor bogate în antioxidanţi naturali (afine, spanac) dar şi al alimentelor bogate în acizi graşi de tip omega 3. De evitat sunt grăsimile saturate, gustările şi băuturile cu un conţinut crescut de zahăr, băuturile alcoolice. Pentru a avea energie pentru întreaga zi este foarte important să nu sărim peste masa de dimineaţă.

Exerciţiu - exerciţiile fizice şi mentale sunt extrem de importante atunci când ne dorim o minte ageră până la vârste înaintate. Activităţi precum rezolvarea cuvintelor încrucişate, vizionarea unor documentare, învăţarea unei limbi străine sau o simplă vizită la muzeu întăresc conexiunile între neuroni şi îmbunătăţesc memoria de lungă durată.

Substanţe ajutătoare - Ginkgo biloba este una din cele mai bune plante medicinale pentru sistemul cerebral şi sistemul nervos. Corectează insuficienţa vasculară cerebrală,  fortifică sistemul cardiovascular, intensifică fluxul sanguin către ţesuturi. Gingko biloba este recunoscută pentru efectul pozitiv asupra funcţionării creierului: îmbunătăţirea memoriei şi capacităţii de concentare. De asemenea creşte eficienţa metabolismului, regularizează neurotransmiţătorii şi stimuleaza nivelul de oxigen din creier;

Fosfatidil serina – la fel ca şi Ginkgo Biloba, Fosfatidil serina este utilizată pe scară largă pentru a trata diferite forme de demenţă. Această substanţă este folositoare şi persoanelor cu dificultăţi de învăţare.

Acizii graşi de tip Omega 3  sunt grăsimi esenţiale pentru organism. Ele sunt componente vitale în membrana celulară, sau în învelişului exterior al celulelor creierului. Ele  sunt considerate grăsimi sănătoase şi acţionează, de asemenea, pentru a proteja creierul de un nivel crescut de colesterol. Cei mai mulţi oameni nu primesc o cantitate suficientă de acizi graşi de tip omega 3 din dieta lor zilnică. Cele mai bune surse de grăsimi sănătoase sunt: peştele gras cum ar fi sardinele, heringul şi macroul. Acizii graşi de tip Omega 3 pot fi, de asemenea, administraţi şi sub formă de supliment alimentar.

Alexandra Găinuşă

Consultant Walmark

Comentarii

comentarii: 0 | ultimul: 1.1.1 0:00:00

Alătură-te discuţiei

Meniu principal

Caută

Caută

Coşul de cumpărături
Identificare
Ĩnscrie-te în CSW
x

Ai uitat parola?

Ĩnscrie-te în CSW

Login prin Facebook

APEL GRATUIT
0 800 800 279
L-V: 8:30-17:00
Vino cu noi pe Facebook