Sedentarismul dăunează grav sănătății

Sedentarismul dăunează grav sănătății

Publicat: 18.12.2017

Vizualizări: 0

Organismul uman a fost conceput pentru mișcare. Progresele tehnologice, schimbările din societate au determinat un stil de viață în care oamenii fac mai puțină mișcare și își petrec mai mult timp stând.

Folosirea e-mail-ului, a telefonului mobil, a comunicării prin intermediul internetului a făcut ca oamenii să nu se mai întâlnească și să comunice față în față. Munca a devenit din ce în ce mai computerizată, forţându-ne să muncim opt ore stând în fața unui monitor. Toate acestea afectează sănătatea noastră.

Încă din 2002, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) susținea că, anual, două milioane de decese la nivel mondial sunt determinate de inactivitate, iar sedentarismul este în primele zece cauze de deces în întreaga lume.

Un stil de viață sedentar crește toate cauzele de mortalitate, dublează riscul de boli cardiovasculare, diabet și obezitate și crește riscul de cancer de colon, hipertensiune arterială, osteoporoză, dislipidemii, depresie și anxietate, potrivit OMS.

Unul dintre principalele efecte ale stilului de viață sedentar este creșterea riscului de boli cardiovasculare, cum ar fi infarctul miocardic acut și hipertensiunea. Acestea sunt cauzate, de obicei, de inactivitate, care determină creșterea nivelului de colesterol și a tensiunii arteriale. Se recomandă exerciții regulate, mișcarea stimulând și imunitatea. Un stil de viață sedentar poate provoca, de asemenea, tromboză venoasă profundă, care este o afecțiune ce implică un cheag de sânge format într-o venă, de obicei la nivelul picioarelor, cheag ce blochează circulația sângelui în zona afectată. Lipsa de activitate fizică și greutatea corporală în exces predispun la apariția diabetului zaharat de tip 2, deoarece scade eficiența insulinei, fapt ce permite creşterea glicemiei.

Un alt efect major al stilului de viață sedentar este obezitatea. Obezitatea se poate complica cu tulburări cardiovasculare, din cauza nivelului crescut de colesterol, precum și alte condiții neurologice, cum ar fi accidental vascular cerebral. În cazul în care o persoană obeză este deranjată de creșterea sa în greutate, poate apărea depresia și anxietatea.

Dar ce putem face când avem o slujbă care ne obligă să fim inactivi?

Oamenii trebuie să găsească modalități de a fi mai activi:

• Ori de câte ori vorbiți la telefonul mobil, plimbați-vă prin cameră.

• În loc să trimiteți un e-mail unui coleg din birou, mergeți și vorbiți cu el în persoană.

• După fiecare oră de stat pe scaun, mergeți zece minute.

• Mergeți pe jos sau cu bicicleta la și de la locul de muncă. Dacă nu este posibil, coborâți din mijlocul de transport cu o stație înainte de destinație şi continuați drumul pe jos.

• Parcați mai departe de birou sau magazine.

• Urcați scările; evitați folosirea liftului.

• După orele de serviciu, evitați activitățile sedentare ca privitul la televizor.

• Efectuați exerciții fizice regulat.

Modificările stilului de viață, cum ar fi un somn de șase până la opt ore în fiecare noapte, limitarea consumului de alcool, evitarea fumatului și o alimentație echilibrată și sănătoasă pot preveni boli precum cele cardiovasculare, diabet zaharat, obezitate.

Dieta unei persoane sedentare este ușor hipocalorică, conține alimente bogate în vitamine din grupa B pentru susținerea funcțiilor cognitive, cereale integrale, legume verzi, fructe, leguminoase, produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi, carne slabă (pui fără piele, vită, curcan), pește.

Este necesar să se consume mai multă apă (doi litri de apă zilnic).

Sedentarii trebuie să evite consumul de grăsimi nesănătoase, cum ar fi grăsimile trans sau saturate. Aceste forme de grăsimi cresc nivelul de colesterol LDL. Evitaţi alimentele procesate și de tip fast food. Evitaţi băuturile care conțin zahăr, cum ar fi sucurile de fructe, ceaiul îndulcit.

Gerald Flintoacă-Filip

Consultant Walmark