Dana, Timisoara:
D-le doctor Am 37 de ani si sunt diagnosticata cu poliartrita reumatoida gr.II seropozitiva. Sunt sub tratament cu Arava care imi face foarte bine.Am luat si alte medicamente pana caum dar acesta este singurul care si-a facut efectul.Nu mai am dureri deloc .Am facut o pauza de 4 luni iar durerile au inceput da apara din nou.Dupa ce am inceput sa iau din nou Arava durerile au disparut. As dori sa iau ceva pentru crestrea imunitatii: echinaceea,dar as vrea sa stiu daca nu interactioneaza cu Arava mai ales ca am gasit pe internet acest articol de mai jos: Produse naturiste periculoase Unele produse din plante consumate impreuna cu medicamente antiinflamatoare pot duce la efecte adverse periculoase, de multe ori necunoscute nici de medici si nici de pacienti. Intr-un studiu efectuat pe 238 de bolnavi cu atrita din vestul Angliei participantii au fost intrebati de diagnosticul lor, de tratamentul conventional urmat si daca au consumat vreun preparat din plante in ultimele 6 luni. Au mai fost intrebati daca cunosc vreun efect advers al preparatului, interactiunile cu medicamentele conventionale prescrise si daca inainte de a le consuma au consultat un specialist in medicina naturista. Aproape jumatate (44%) dintre cei intrebati a folosit un produs natural in cele 6 luni precedente. Unu din trei a luat ulei de peste(cod), unu din cinci glucozamine sau condroitin, unu din zece ulei de primulact. Unu din zece a consumat produse care prezinta interactiuni cu medicamentele conventionale, dintre care echinaceea creste riscul hepatotoxicitatii atunci cand este luat impreuna cu antireumaticele uzuale, iar gingko biloba si usturoiul pot precipita hemoragii daca sunt administrate in acelasi timp cu antiinflamatoare steroidiene si nesteroidiene. Multi dintre pacienti erau mirati ca s-au expus singuri la un asemenea risc, iar altii se gandeau ca ar fi fost mai bine sa consulte si un specialist in acest domeniu. De multe ori medicii nu recunosc aceste efecte adverese potential periculoase ale preparatelor din plante, iar pacientii neglijeaza sa informeze medicul de neplacerile aparute in urma consumului, spun autorii, recomandand in acelasi timp o mai buna informare a acelora care le prescriu sau recurg la folosirea lor. www.postamedicala.ro Va multumesc anticipat
03.02.2006 la 0:00
Dr. Ion Bulacu:

Stimata doamna,

Rezultatul studiului mentionat de dvs. este foarte "discutabil": se stie ca, prin simpla lor administrare, medicamentele antiinflamatorii pot duce la aparitia de hemoragii digestive si ca au un grad diferit de hepatotoxicitate la administrarea de durata. In consecinta, a spune ca "Echinaceae creste riscul hepatotoxicitatii" si ca "Gingko biloba si usturoiul pot precipita hemoragii" este similar cu a spune (imi cer scuze pentru simplitatea comparatiei) ca "daca mergi prin ploaie cu capul neacoperit si ai in picioare pantofi albastri, pantofii albastri cresc riscul de a te uda pe cap".

In consecinta, opinia mea este ca puteti folosi Echinaceae in paralel cu Arava (leflunomidum), fara a potenta cu ceva eventualele efecte nedorite ale acestuia din urma. Pentru o mai mare siguranta, v-as recomanda sa cereti aceeasi informatie si medicului care v-a prescris Arava.

06.02.2006 la 0:00